пʼятниця, 30 червня 2023 р.

В. Л. ЧEPНIЄВCЬКИЙ: Xop – цe мoє життя.


1988 рік – участь у телетурнірі «Сонячні кларнети». Фото після зйомки на телебачення.
Народна самодіяльна академічна хорова капела Краснопільського районного Палацу культури вже не один десяток років демонструє високий рівень майстерності, виконавської культури, є носієм кращих традицій хорового співу. Концертні програми, конкурси, фестивалі, запис на телебаченні – це віхи на славному шляху колективу, а між ними – велика праця, творчий пошук, подолання труднощів і перешкод, і все це завдяки музичній обдарованості, молодій енергії, ентузіазму, любові до мистецтва учасників капели.
За роки свого існування капела виховала сотні прекрасних співаків-хористів, аматорів-виконавців високого рівня. Вони були, є і будуть закохані у Музику, розмовляють цією Мовою Душі з вами, слухачами, і їх мистецтво нікого не залишить байдужим. А вчить їх цієї Мови талановитий наставник, незмінний керівник, майстер своєї справи Всеволод Леонідович Чернієвський. З ним наша сьогоднішня розмова.
– Всеволоде Леонідовичу, як беззмінний художній керівник капели, можете розповісти як з’явилася ідея створити такий хор? З чого все починалось?
– Якщо говорити про історію капели, то думка створити її виникла вже дуже давно. Що таке капела? – це спів без супроводу. Суть полягає в тому, що на відміну від хору, де є тільки дві, може три партії, капела складається з чотирьох і більше. Наша, наприклад, з п’яти: три жіночих партії і дві чоловічих – сопрано, альт перший, альт другий, тенори і баси. І коли вони звучать, то створюють гармонію звуків, йде такий хоровий імпульс, що музичний супровід абсолютно не потрібен. Те ж саме стосується і малих форм, тобто дуетів, тріо, квартетів, квінтетів і т.д. Спів без музики – це моє хобі, моя пристрасть. І з’явилася вона давно, коли я ще був молодим студентом.
Мені, як відміннику на курсі хорового диригування в Московському університеті ім. Крупської, де я навчався заочно, дали можливість поїхати на практику в Прибалтику, в м. Каунас. Саме там до мене й прийшло це, я захопився акапельним співом. В перший же день, як я туди прибув, гуляючи містом, почув надзвичайно гарний спів, який лунав із одного з літніх кафе. То була компанія чоловіків, які співали на чотири голоси. Яким же було моє здивування, коли дізнався, що жоден з них не має спеціальної музичної освіти, вони просто співали для власного задоволення! Вже потім я довідався, що традиція співати у цій країні була чи не найголовнішою, люди починають співати з шкільних років і продовжують це робити все доросле життя.
Остаточно впевнився, що буду займатися цим все своє життя, коли почув дитячий хор в тому інтернаті, де проходив практику. В найдрібніших деталях пам’ятаю той момент і ті відчуття, які мене заполонили. Ніколи не чув нічого подібного, такої гармонії голосів та звуків. Спочатку навіть промайнула думка кинути цю справу, бо зрозумів, що ніколи не зможу досягти такого рівня в хоровому мистецтві. Та керівник колективу, невеличка жіночка, по закінченні уроку сказала одну річ, яка стала стимулом в моїй творчості.
Розповіла, що культура Київської Русі три століття тому була на такому високому рівні, що на неї рівнялася вся Європа. Та занепала за довгі роки, в тому числі через татарський гніт, який повільно вбивав її. І якщо я зможу створити такий хор у себе на Батьківщині, і нехай не на сто, хоча б на десять відсотків досягти його майстерності, це буде важливою справою.
– Як гадаєте, Вам це вдалося?
– Думаю, що так. По-перше, хорових колективів в нашій області дуже мало, а таких, що співають акапельно, на чотири-п’ять партій, крім нашої і взагалі немає. А по-друге, моя основна мета у цій справі залучати якомога більше молоді. Мені хочеться, щоб молоді люди й самі зрозуміли, полюбили цю музику, пронесли її у майбутнє, продовжили її у своїх дітях, не дали згаснути у ритмі сучасного життя. А я бачу, що це здійснюється і радію, коли дівчата з мого колективу приходять і розповідають, що вже співають цих пісень своїм малюкам.
– Скільки учасників капели зараз і скільки пройшло через колектив з часу її створення? Є «старожили», які співають тут найдовше?
– Зараз в капелі до тридцяти учасників. Але через те, що більшість з них молодь, студенти, які навчаються в інших містах, репетиції відбуваються лише на вихідних, причому зібрати повний склад ніколи не вдається. Але ми знаходимо компроміси, головне, що в людей є бажання і мене це надзвичайно тішить.
Розучуємо партії окремими групами, так навіть краще. Не дуже давно прийшли нові дівчата – Аня Конєва, Світлана Козир, Марина Майборода, Римма Лавриненко, з ними займався окремо, потім ставив до досвідчених учасників, які вже впевнено тримають партії.
А із старожилів – мій син Юрій Чернієвський, Олександр Куцеренко, також до них можна віднести Юрія Кононенка, який співає в мене ще з п’ятого класу школи, Вікторію Рудику, Інну Сівокозову, Віру Бордюгову, Тетяну Дем’яненко, Людмилу Столбцову, Максима Смирнова, Миколу Дем’яненка, Руслана Федорці, Руслана Кудренка. Вони хоч і молодші, але постійні і незмінні учасники капели.
А з моменту створення пройшло справді дуже багато людей, не одна і не дві сотні, набагато більше. Є такі, яких вже й нема, на жаль, серед нас. Пам’ятаю вчителів Антоніну Василівну Вербенко, Варвару Терентіївну Бондаренко, ще Олексій Михайлович Фурсов, Олександр Сергійович Ісакович, Марія Федорівна Костенко, і ще багато людей, гарних співаків. Учасники змінюються, хтось іде, на їх місце приходять нові, але хор живе і хочеться, щоб він жив якомога довше.
– Як Вам вдається досягати таких відмінних результатів в роботі з людьми, які, по суті, не мають музичної освіти? Є у Вас якась власна формула успіху?
– Не те, що формула, але своя методика є. Насамперед, це так звані «розспівки», таких немає ніде в нашій області. Вони відрізняються за часом, тривають 5-7 хвилин, але дають результати як півгодинні. Можу сказати з впевненістю і без зайвої скромності, що з цими розспівками, навіть якщо ви до цього ніколи не співали, скажімо, днів за десять будете співати на достатньому рівні.
Пам’ятаю, коли працював у Самотоївській школі, мені дали клас із тридцяти чоловік, то з них тільки один не співав. Все залежить від підходу і методики. Особливу увагу звертаю на артикуляційний апарат, правильну тембральну вібрацію. (Після цих слів Всеволод Леонідович на особистому прикладі продемонстрував різницю в звучанні при правильному і неправильному співі, викликавши невільну посмішку, але не залишивши сумнівів у його правоті). А що ви думали? Я й учнів своїх так навчаю і це дає свої плоди.
– Наскільки відомо, виступи хорової капели не обмежуються лише районною сценою. Можете пригадати, скільки дали концертів і який для Вас є найпам’ятнішим?
– Добре пам’ятаю, як їздили капелою на фестиваль «Сонячні кларнети» з Олександром Мажарою, це був один з найяскравіших виступів, адже й сцена високого рівня. Був запис на телебаченні і сюжет з нашим виступом кілька разів демонстрував український державний телеканал.
Також виступали в театрі ім. Щепкіна, їздили в Охтирку, Велику Писарівку, Конотоп, всіх концертів вже й не згадаєш, бо таких було дуже багато. Це зараз рідко виступаємо, в першу чергу, і як завжди через брак коштів. А показати є що, ви ж самі мабуть бачили на звітному концерті. Багато цікавих номерів, поставлених учасниками капели, створений нещодавно камерний хор, також жіноче тріо, чоловічий квартет, дуети, сольні номери.
– Самодіяльна хорова капела – звучить досить серйозно, а чи були якісь курйозні випадки під час виступів?
– Ні, такого не буває, тому, що в мене завжди всі добре підготовлені, та й самі учасники ставляться до виступів серйозно. Навіть молоді дівчата, які щойно прийшли, дуже відповідальні, хоча й побоюються виходити на сцену спочатку. Тож я пропоную їм «записатися», щоб не так боязко було, а сам оператору кажу, щоб той відключав фонограму і дівчина співає сама, впевнена, що звучить запис.
Різні випадки бувають. Ще споконвічна проблема в нас – це вивчення текстів пісень. Бачили – на сцені всі стояли з папками, в яких нібито ноти? Які там ноти, то слова, а партії вони всі добре знають! (сміється).
– Все своє життя Ви присвятили улюбленій справі, служінню музиці, виховали не одне покоління талановитих співаків і музикантів. Ви вважаєте себе щасливою людиною?
– Хор – це моє життя. Інколи говорять, навіщо мені скільки клопоту, адже справа ця дійсно не з легких, можна було б створити невеличкий ансамбль, наскільки простіше б було. Такі люди мене не розуміють, і я їм відповідаю, що в цьому сенс мого життя, можна сказати, що я отримую своєрідний «допінг» від цього.
Взявши собі за мету поставити, наприклад, камерний хор, чи жіноче тріо, неважливо, коли зроблю це, почую, що він звучить, я отримую стільки позитивного заряду та сил! Як бачу, що молодь залучається, сприймає це мистецтво, відчуваю, що недарма роблю свою справу. Тому можу сказати – так, я щаслива людина.
– Не готуєте собі наступника, людину, яка буде продовжувати вашу справу?
– На мій превеликий жаль, таких немає. Я готував своїх дітей, і син, і донька вчилися музиці, мають музичну освіту, але донька зараз займається власною справою, зовсім не пов’язаною з нею, а син більше цікавиться вокально - інструментальною музикою, студійною роботою, комп'ютерними та MIDI технологіями. Хоча, звичайно, я дуже часто звертаюся до нього, щоб він зробив мені аранжування та запис музичного супроводу для вокальних ансамблів чи окремих виконавців, але в глибині душі я бачу його в якості хормейстера, який би міг стати моїм наступником. Так склалося, що його більше цікавить сучасна вокально - інструментальна естрадна  музика і комп'ютерне аранжування. Я поважаю його вибір і бажаю йому власних творчих успіхів!
Автор: Алла ЛЕУНОВА.
Редакція: Юрій Чернієвський.

Із записів у трудовій книжці

 Розпочав свою трудову діяльність Чернієвський Всеволод Леонідович у 17 років на Сумському заводі електронних мікроскопів та електроавтоматики різноробочим рембуд цеху 20 вересня 1959 року. 14 жовтня йому виповнюється 18 років і 5 листопада 1959 року він був переведений учнем фрезерувальника в інструментальний цех.

16 липня 1960 року йому був присвоєний перший розряд фрезерувальника. 1 березня 1961 року звільнився з заводу за станом здоров'я.

З розповіді батька пам'ятаю, що під час фарбування обладнання в цеху накопичилася дуже велика концентрація випарів фарби і десь сталося займання цих випарів і йому опалило легені під час дихання. На лікування пішло майже пів року. Його мама Довгополова - Чернієвська Катерина Кирилівна  була медиком і лікувала сина , використовуючи окрім традиційних ліків народні засоби. Молодий організм Всеволода Леонідовича та зусилля його матері перебороли хворобу і він зміг продовжити свою трудову діяльність.

18 вересня 1961 року Всеволод Леонідович  на сезон переробки цукрового буряка пішов працювати  ваговиком Грязнянського цукрокомбінату. По закінченню сезону приймання буряків для переробки він звільнився.

28 серпня 1962 року був призначений на посаду учителя музики і співів у 5 - 8 класах Тимофіївської восьмирічної школи.

14 серпня 1963 року призначений учителем музики і співів у 5 - 10 класах Самотоївської середньої школи.

15 серпня 1967 року був переведений до Краснопільської середньої школи №1 і прийнятий на посаду вчителя музики і співів.

13 серпня 1984 року перейшов працювати викладачем Краснопільської дитячої музичної школи по класу духових інструментів, де пропрацював два роки.

1 вересня 1986 року повернувся працювати вчителя музики в Краснопільську середню школу.

29 вересня 1997 року, пропрацювавши на освітянській ниві 35 років, Всеволод Леонідович  вийшов на пенсію за вислугою років. Забігаючи наперед, відмічу, що він повернеться працювати в школу, але це буде дещо пізніше. 

Працюючи в школі, Всеволод Леонідович вів створену ним академічну хорову капелу, яка захистила в черговий раз звання "Народна".

З 30 вересня 1997 року по 31 липня працював на постійній роботі в Краснопільському районному Палаці Культури керівником народної хорової капели.


Далі буде...



 


четвер, 29 червня 2023 р.

Ювілейна медаль «ДВАДЦЯТЬ РОКІВ НЕЗАЛЕЖНОСТІ УКРАЇНИ» 2012 рік.

 

Ювілейна медаль «ДВАДЦЯТЬ РОКІВ НЕЗАЛЕЖНОСТІ УКРАЇНИ» 2012 рік.

Титульна сторінка посвідчення до ювілейної медалі "ДВАДЦЯТЬ РОКІВ НЕЗАЛЕЖНОСТІ УКРАЇНИ"
Посвідчення до ювілейної медалі "ДВАДЦЯТЬ РОКІВ НЕЗАЛЕЖНОСТІ УКРАЇНИ"